Missio, visio ja arvot

Historiasta tähän päivään

Lappeenrannan Urheilu-Miehet on nykyisin perinteikäs yleisurheilun erikoisseura. Alun perin vuonna 1906 seura perustettiin yleisseurana ja nimeksi tuli Lappeenrannan luistinseura (LLS), mutta nimi muutettiin Lappeenrannan Urheilu-Miehet ry:ksi vuonna 1927. LUM:n jääpalloilijat perustivat Veiterän vuonna 1950, hiihtäjät ja suunnistajat Lappeenrannan Hiihtäjät vuonna 1951 ja pesäpalloilijat Pesä Ysit vuonna1976. Vuodesta 1976 alkaen LUM on keskittynyt vain yleisurheiluun.

LUM on perinteikäs kasvattajaseura ja vahva kisajärjestäjä. Seuran motto on tarjota ”urheilua ja liikuntaa vauvasta vaariin”. Tästä hyvänä osoituksena on seuran jäsenistön ikähaitari 3-90-vuotta. LUM tarjoaa monipuolisia yleisurheilukokemuksia niin nuoriso- kilpa- kuin kuntourheilussakin. Tämän lisäksi seura järjestää monia maakunnallisestkini merkittäviä tapahtumia taloutensa ylläpitämiseksi, kuten Iitiän lavan tanssitoiminta, Muikku ja Pottu kalamarkkinat, yleisurheilun Motonet GP kilpailun, ym.

LUM:n iskulauseita ovat kunniapuheenjohtaja Pentti Viskarin sanoin ”Karjalasta kajahtaa” ja ”vahvaa juniori- ja nuorisotyötä Etelä-Karjalasta”.

1984 oli seuralle ikimuistoinen, kun Los Angelesin olympialaisissa Juha Tiainen  moukaroi kultaa ja Arto Bryggare aitoi pronssia.